Ревю: Разказът на прислужницата - Маргарет Атууд

Издателство: Orange books
Година на издаване : 2017г.
Брой страници :416
Цена :19,90лв.
Резюме:
Фредова е прислужница в република Галаад. Тя е една от малкото жени, които все още притежават репродуктивни способности. Раждаемостта рязко е спаднала и плодовитостта на жените е рядък дар от Бог, който трябва да бъде контролиран разумно. Това предопределя съдбата на Фредова. Нейната работа е да служи на заможни семейства, като им предостави тялото си. Фредова е прислужница, а това е нейният разказ.
Разказ как веднъж месечно трябва да легне по гръб и да позволи на Командира да проникне в нея, докато съпругата му държи ръцете ѝ.

Разказ как понякога вечер си припомня живота преди, когато е живяла щастливо със съпруга и дъщеря си.
Разказ как е разполагала със собствени пари, достъп до информация, работа, лично пространство.
Разказ как е разполагала със свободата си, преди да стане всичко това.

Това е разказът на Фредова за едно общество, което е сурово, тиранично и фанатично до пълна слепота. Но Фредова няма да ви каже кога се е случило това. Може да е било преди сто години, възможно е да се случи след хилядолетия. Но е възможно и да се случва сега.
Днес ще говоря за една изключително нашумяла книга , за която всеки говори и пише, някой я определят като задължително четиво , други просто като добра книга , трети изказват дори отрицателни мнения , но е  напълно нормално да има няколко гледни точки. Лично аз бях привлечена от множеството положителни коментари както за книгата , така и за сериала базиран на нея. Началото определено ми беше малко мудно , а самото действие твърде хаотично. Няма никакво въведение ,което да подготви читателя за случващото се и какво е довело до всичко това. Лично аз така и не можах да разбера как така изведнъж , от нищото  някакви хора избиват правителството и управляващите и превземат властта като същевременно отнемат всякакви права на жените с изключение на възможността им да раждат деца.Наясно съм ,че книгата е антиутопия на една мрачна реалност от която ме побиват тръпки,но ми се искаше да има някакво по -логично обяснение за случилото се. Също така не открих никаква логика за това законната съпруга на командира да присъства и да държи ръцете на прислужницата ,докато мъжът буквално я опложда . Дали авторката  е искала да внесе повече драматизъм и ужас  или да пресъздаде в по- голяма степен унижението на жената като цяло - тъй като в този случай и съпругата и прислужницата са изключително унизени ... Както споменах и по- горе разказът на Фредова  е доста разпокъсан ... в един момент говори за дъщеря си и за мъжа си , в следващия за майка си , после за
приятелката си Мойра ... за мен това беше една от причините самото четене на книгата да ми върви бавно и някак си изморително и натоварващо на моменти. През цялото време исках да заобичам Фредова , да ѝ симпатизирам , за съпреживявам с нея  и да страдам за нея ,но .... това не се случи. Въпреки всичко ,което тя преживява някак останах безучастна към страданията ѝ. Авторката не успя да ми въздейства и да ме накара да чувствам . Може би аз бях с друга нагласа или просто това не е моята книга , но не мога да я определя като едно от любимите ми четива. Фредова дори няма собствено име , то не се използва , а само тя си го помни . Тя носи името на своя Командир. До такава степен е обезличена.
Ролята на мъжете в книгата също ми се стори някак безлична. Те сякаш бяха едни кухи образи изпълняващи като по сценарий ролята си. Люк е мъжът ,с когото Фредова е живяла преди и ,от когото има дъщеричка , Командирът (чието име така и не научаваме ,нито пък знаем с какво се занимава) не показва никаква емоция , същото важи и за Ник. Може би образите на героите бяха твърде безплътни и не можаха да
ми повлияят и да ме накарат да харесам историята . 
Тъкмо когато реших,че става все по-интересно и напрегнато книгата взе ,че свърши. Няма да разкривам нищо от финала , но .... не очаквах това.
Нещото , което мога да кажа ,че ми хареса на 100% е корицата ,просто е прекрасна и в сравнение с чуждестранните ...нашата е в пъти по хубава. Самото издание е с твърди корици и това го прави още по красиво.
Както казах и  в началото чух много добри отзиви за сериала , но не съм го гледала , затова ще ми е интересно да споделите мнения за него ,ако сте го гледали :)
Тук оставям и линк към трейлъра на сериала :)

0 коментара:

Публикуване на коментар